Prettig Dichtbij Leren

Inloggen

Login

Hier kunt u inloggen op het platform om u in te schrijven voor een cursus. Uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft u eerder in een e-mail ontvangen.
Heeft u nog geen account? Deze wordt automatisch aangemaakt als zich voor de eerste keer inschrijft voor een cursus.


Facebook Twitter

Zoek & Filter

Toon/verberg zoekopties
  • Start vanaf
  • Start voor

Zoeken & inschrijven

Motorisch leren

Prijs: € 840,00 (betaling in 3 termijnen is mogelijk)
Prijs is inclusief: warme maaltijd, koffie/thee,fris
Discipline: Fysiotherapie, Logopedie, Ergotherapie, Cesar-Mensendieck
Accreditatiepunten: 39
Register: Algemeen Fysiotherapeut, Cesar-Mensendieck, Ergotherapeut, Logopedist, Sportfysiotherapeut
Toelichting accreditatiepunten ADAP paramedische beroepen: 52 punten
Docent(en): Dr. Ben van Cranenburgh, Prof. dr. Peter Beek, Drs. Patrick van der Molen, Drs. Luuk Sietsma, Drs. Pauline Fellinger, Ed Janssen
 
Aantal dagen: 4
Startdatum: maandag 6 mei 2019 van 14:00 tot 20:45 uur
Vervolgdata: Dinsdag 7 mei 2019 van 14:00 tot 20:45 uur
Dinsdag 14 mei 2019 van 14:00 tot 20:45 uur
Dinsdag 21 mei 2019 van 14:00 tot 20:45 uur
 
Locatie: Theater Koningshof, Uiverlaan 20, 3145 XN Maassluis

Over het leren van motorische vaardigheden bestaan vele ideeën die in de loop van afgelopen tijd behoorlijk veranderd zijn. Deze cursus geeft een overzicht van theorieën over motorisch leren met voorbeelden uit sport, muziek en revalidatie. De rol van de hersenen tijdens het leren is onze inspiratiebron. Nieuwe theorieën uit neuro-, gedrags- en bewegingswetenschappen suggereren een andere aanpak dan de gebruikelijke. Diverse leerstrategieën worden besproken: o.a. impliciet vs. expliciet leren, mental practice, imitatieleren, automatiseren en foutloos leren.

 

De consequenties voor het leren van sport- of muziekvaardigheden en voor de revalidatie zullen worden uitgewerkt mede aan de hand van door deelnemers ingebrachte casuïstiek. De cursus is bedoeld voor sporttrainers, coaches, fysiotherapeuten, logopedisten, ergotherapeuten en muziekdocenten.

 

De cursus wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting ITON. In Haarlem wordt de cursus gegeven op 19, 26 maart, 2, 16 april 2019

Inhoud

Dag 1 (Ben van Cranenburgh)

  • Inleiding en overzicht van de cursus. Groepjes van drie vormen in verband met casusopdracht en de discussie op dag 4. Uitleg casusopdracht

  • De biologische basis: neurale sturing in motoriek; het lerende en plastische brein

  • De leertheoretische basis: leren en geheugen, soorten leren, rol van sensoriek, KP en KR, engram-, schema- en ecologische en dynamische systeemtheorie.
    Voorbeelden uit revalidatie, sport en muziek.                      

Dag 2 (Peter Beek en Patrick van der Molen)

  • Nieuwe inzichten in de bewegingswetenschappen, toelichting van relevante onderzoeksresultaten en onderliggende concepten. o.a. de rol van aandacht,impliciet versus expliciet leren, traditioneel vs differentieel leren. Het brein uitdagen nieuwe oplossingen te vinden. Discussievragen
  •  Motorisch leren gerelateerd aan sport. Het belang van de context, mentale begeleiding en vaardigheidstraining. Wat te doen bij angst?                   

Dag 3 (Luuk Sietsma, Pauline Fellinger en Ed Jansen)

  • ‘Over leren bewegen’. Theorie en practicum/workshop, gezien vanuit pedagogisch perspectief. 
  • Toepassingen van leerstrategieën in de revalidatie: o.a. klassiek en operant conditioneren, chaining, foutloos leren, imitatieleren en mentaal oefenen.Voorbeelden van toepassingen a.d.h.v. casuïstiek en video’s. Video: ‘The man who lost his body’.

Dag 4 (Ben van Cranenburgh en Ed Jansen)

  • Vervolg van toepassingen van leerstrategieën in de revalidatie: o.a. verbale zelfsturing, automatiseren, impliciet versus expliciet leren, forced use en stimulatie/ facilitatie. Voorbeelden van toepassingen a.d.h.v. casuïstiek en video’s

  • Discussiepracticum a.d.h.v. ingeleverde casuïstiek. Rapportage en plenaire bespreking.

  • Muziek en motoriek: over de krachtige relatie tussen muziek en bewegen

  • Synthese, evaluatie en uitreiking van certificaat;

Doelstelling

Na de cursus heeft de deelnemer een overzicht van theorieën over motorisch leren met praktijkvoorbeelden uit de sport, muziek en revalidatie. Daarnaast heeft de deelnemer inzicht in de rol van de hersenen tijdens leren en kent hij de consequenties hiervan voor de aanpak bij het aanleren van motorische vaardigheden gerelateerd aan sport- en muziekvaardigheden en revalidatie.

Studiemateriaal 

De kern van de stof is te vinden in het boek: ‘Van contractie naar actie’ (door B. van Cranenburgh, 2e druk 2016, BSL Houten, € 34,50). Dit boek wordt als leidraad gebruikt en is verplichte literatuur. De uitgever biedt via een flyer 20% korting aan cursisten. De flyer wordt standaard drie weken van tevoren verstuurd. Wilt u deze eerder ontvangen, stuurt u dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hand-outs van presentaties zullen na afloop van de betreffende cursusdag door ITON aan Scholing Randstad West worden aangeleverd.

Geschatte studiebelasting

24 contacturen en 15 zelfstudie uren

Doelgroepen

Fysiotherapeut, Oefenentherapeut Cesar/Mensendieck, Sporttrainers, Coaches en Muziekdocenten

Aanvangsniveau

HBO


Docent(en):
  • Ben_van_Cranenburgh_150x200.jpgDr. Ben van Cranenburgh

    Ben van Cranenburgh studeerde geneeskunde in Amsterdam en werkte daarna vele jaren als wetenschappelijk onderzoeker bij het Centraal Instituut voor Hersenonderzoek. Hij is gepromoveerd op een neurofysiologisch onderwerp (“Neuronal Firing Patterns” ). Bij het Revalidatie Centrum Amsterdam verrichte hij klinisch onderzoek naar neuropsychologische functiestoornissen bij CVA patiënten. In 1987 richtte hij het instituut voor toegepast neurowetenschappen op (Stichting ITON, Haarlem), waar hij tot op heden werkzaam is.

  • Patrick_ vander_Molen_150x200.jpgDrs. Patrick van der Molen

    Patrick van de Molen is neuropsycholoog, sportpsycholoog, bewegingswetenschapper en fysiotherapeut

  • Peter_Beek_150x200.jpgProf. Dr. Peter Beek

    Peter Beek is hoogleraar coördinatiedynamica aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Zijn expertise ligt op het terrein van bewegingssturing en motorisch leren Dat is een heel breed studieterrein dat in principe betrekking heeft op alle vormen van bewegen. Het omvat vragen over het zo goed mogelijk (leren) uitvoeren van motorische vaardigheden op allerlei gebieden, niet alleen binnen de sport, maar ook binnen de revalidatie en in arbeidssituaties.

  • Luuk_Sietsma_150x200.jpgDrs. Luuk Sietsma

    Luuk Sietsma is manager psychomotorische therapie (Hogelschool Windesheim) en eigenaar van KwaTalent.

  • Pauline_Fellinger_150x200.jpgDrs. Pauline Fellinger

    Pauline Fellinger heeft eerst de ALO gedaan en daarna Bewegingswetenschappen gestudeerd. Haar werk als psychomotorisch therapeute heeft Pauline jarenlang met veel plezier en zingeving uitgevoerd in de volwassen psychiatrie en de kinderrevalidatie. Daarna is zij gaan lesgeven op de HBO- en de Masteropleiding voor PMT (Hogeschool Windesheim, Zwolle). Via deze weg heb ik veel ervaring opgedaan binnen een onderwijscontext.

  • Ed_Jansen2_150x200.pngEd Janssen

    Ed Janssen werkt als docent en coördinator bij het ITON (Instituut voor toegepaste neurowetenschappen) te Haarlem met als aandachtsgebieden neurorevalidatie en motorisch leren. Tevens werkt hij als fysiotherapeut in de neurorevalidatie in het Rijnlands Revalidatiecentrum in Leiden. Hier behandelt hij voornamelijk mensen na hersenbeschadiging (C.V.A., trauma) en M.S. In zijn vrije tijd geeft Ed hardloop-, skeeler en schaatstraining.

Deze website maakt gebruik van cookies.
Door gebruik te maken van de website, geeft u ons toestemming voor het gebruiken van deze cookies. Lees hier de privacy verklaring.